Besøg på Oasen

Besøg på Oasen
Jeg har i dag været på min biotop sammen med min datter for at få taget nogle fra Oasen som stedet hedder.

lørdag den 17. august 2013

Gram Lergrav museumsopgave

Gram Lergrav museumsopgave

Jeg har været på Gram Lergrav i sommerferien sammen med mine børn.


Gram Lergrav består af to dele. Første et museum med ting man har fundet i lergraven, samt noget historie om tingene. Dernæst der der selve lergraven, hvor man selv kan grave efter fossiler. Her får man udleveret en skovl og en værktøjsbakke med ligekærvet skruetrækkere i, samt små poser til ens fossilfund. 

Så er ungerne klar til at finde fossiler.

Museet ved Gram Lergrav 

Naturhistorisk og palæontologi Gram Lergrav ligger i Gram Storskov og afdelingen arbejder medgeologi og naturhistorie. Derud over er museet special museum for hvalfossiler og andre fossiler fra den geologiske tidsalder. 
Der fortælles i udstillingen historier om det daværende havmiljø og de dyr, fisk og planter der levede der for 8-10 millioner af år siden.

Her ses et billede af en hval der er fundet i Lergraven.

Gram Lergrav   

Gram Lergrav ligger lige ved siden af museet. Her kan man på egen hånd gå på fossiljagt. Her er det tillade at tage almindelige fossiler som snegleskaller, muslingeskaller, søpindsvin krabber og nogle hajtænder med hjem. Hvis man finder knoglemateriale skal dette afleveres til museet. Dette gør man for at sikre at sjældne fund bliver registreret og udstillet til gavn for alle andre besøgende på museet.

Her ses min dreng der ivrigt graver for at finde fossiler.

Historie bag Gram Lergrav

Der hvor lergraven er i dag, var for 10 millioner år siden dækket af den gamle Nordsø. Den bløde mudderbund, som leret dannede var levested for mange havdyr så som: Snegle, muslinger, krabber og søpindsvin. Over havbunden i de frie vandmasser levede der hajer, rokker, fisk, sæler og hvaler. Det er resterne af disse dyr man kan være heldig af finde i lergraven.

På billedet ses vores fund på Gram Lergrav.

Kørestolebrugere

Kørestolebrugere eller gangbesværet har mulighed for at parkere tæt på indgangen til informationen og museet. Rummene på museet er store og der er ingen trappe men ramper i stedet for. Der er et toilet der er indrettet specielt til kørestolebrugere og gangbesværet.
Lergraven er sværere at besøge for en gangbesværet eller kørestolebruger da der ikke er noget lige og fast underlag i selve lergraven. Men der vil være mulighed for at følge fossiljagten fra en pavillon ovenfor lergraven.

Hvad fascinerer mig?

Jeg blev virkelig fascineret over alle de fund der er gjort i Gram Lergrav. Jeg synes det er spændende at finde forsteninger og hulsten ved vandet. Så dette med at skulle ned og grave efter fossiler var lige noget for mig. Besøget i Gram Lergrav har både inspireret mig og min søn på 5 år. Vi har en jordbunke liggende i vores baghave med noget jord fra en udgravning/fjernelse af jord i vores forhave, der går vi og graver og finder spændende sten.
Vi har også selv fundet sten ved stranden her i vores sommerferie. Selv når min søn er i børnehave finder han sten.

Her ses hans nyeste fund.

Jeg synes det er fantastisk at man ved besøget i Gram Lergrav selv kunne komme på fossiljagt. Så det bliver gjort til et levende museum. Det at en del af museet er et levende museum, gør at de får en bredere målgruppe. Min interesse for sten og muslinger er blevet større efter vores besøg i Gram Lergrav.

Her ses et uddrag af de sten vi fandt ved stranden.

Gram Lergrav´s målgruppe er bred fordi, de har den aktivitet med fossiljagt. Dette gør at museet henvender sig til mange aldre.Førskolebørn i børnehaven vil kunne få meget ud af et besøg på Gram Lergrav. Så den optimale målgruppen er fra 5 år. Damen i receptionen fortalte os at der var mange besøgende der kom til lergraven når de åbnede og først tog der fra når museet og lergraven lukker.
Udstillingen inde på museums delen henvender sig til børn ved at have alting i børnehøjde og har kurve med små plastik dinosaurer der hænger i et træ. I hver kurv er der en dinosaurer med en skilt på hvad den hedder.
Deres handicap forhold er gode med store rum, ramper til at køre op og ned af - altså ingen trapper.

Inspiration og viden

Jeg har på biblioteket fået reserveret bogen "Sten i det danske landskab" af Per Smed. Jeg har også fået reserveret "stenbogen" af Troels V. Østergaard mfl. Disse bøger vil jeg låne for at få et større kendskab til sten. En anden bog jeg vil låne er "ideer til historiske værksteds aktiviteter og tværfagligt arbejde i skole og friluftslivet" af Jørgen Bay og Benny Staal.

Pædagogisk forløb

Et bud på et pædagogisk forløb kunne være at lærer om sten og udfra bøgerne bestemme hvad det er for nogle sten man finder.
Først skal man selvfølgelig gå en tur og samle sten, det kunne være ved stranden eller i skoven.
Her kan man grave efter dem. Hvis det er ved stranden man vælger har Danmarks nationalparker lavet følgende hjemmeside: http://www.danmarksnationalparker.dk/NR/rdonlyres/69441E3C-B902-493D-95CA-978D5B7B453C/154128/Strandfolder912.pdf













Billederne ovenfor er museet der hører til lergraven.
















Billederne har ovenfor er fra selve lergraven.

 Klik på linket for at se mere: http://jordihovedet.dk/05_film_gram_small.php











Ingen kommentarer:

Send en kommentar